Crisis Management Foundation

Zowel nationaal als internationaal neemt het aantal crisissituaties de laatste jaren in hoog tempo toe. Of het nu over een lokale stroomstoring gaat, uitval van IT, brand of geweldpleging, organisaties ontkomen er niet meer aan om zich hier gericht op voor te bereiden. Het zo zorgvuldig mogelijk voorkomen van crises door het treffen van gerichte maatregelen. Daarnaast ook het weten hoe en trainen van de methodieken waarop je een crisis effectief kan beheersen, zijn van essentieel belang voor de continuïteit van organisaties

Onze 2-daagse instapcursus Crisis Management Foundation biedt de basis van het identificeren, voorkomen en beheersen van crisissituaties. U leert hoe u moet anticiperen op een verscheidenheid aan mogelijke crises. Daarnaast leert u de basis van effectieve interne en externe crisiscommunicatie, en worden de nieuw verworven crisisbeheersingsvaardigheden aan de hand van binnenlandse en grensoverschrijdende crisisscenario's getoetst.

Kalender

datumduurtaalplaatsprijs 
04 jun1.5Eweb based 1645 EUR (excl. BTW)
SESSIE-INFO EN INSCHRIJVEN

Doelgroep

De cursus wordt aanbevolen aan iedereen die betrokken is bij crisisbeheer, bedrijfscontinuïteit of noodplanning:

  • Leden van het crisismanagementteam
  • Kwaliteits- en auditprofessionals
  • Managers op operationeel en strategisch niveau

Voorkennis

Voor deze cursus is geen voorkennis noodzakelijk. Het niveau van deze cursus is mbo+.

Inhoud

  • Module 1 – Introduction to managing a crisis

Understand what factors may trigger a crisis and learn what crisis management activities should be performed in each stage of the crisis. Learn how a Crisis Management Organisation should operate, and what aspects should be included in an organisation's crisis management strategy.

Topics

  • Definition of crisis, crisis management and crisis communications
  • The relationship between crisis management and business continuity management
  • The characteristics and impact of a crisis
  • The Crisis Management Organisation
  • The Crisis Management Plan
  • The crisis management process
  • Module 2 – Reputation Management

Understand the importance of reputation management, and learn what measures an organisation can take to build and maintain a good reputation.

Topics

  • Making reputation a priority
  • Crisis communication and reputation management
  • Module 3 – Internal and external crisis communications

Learn how to enhance the effectiveness of your internal and external crisis communications. Perform a stakeholder analysis to improve your crisis communications, and learn how to handle (social) media platforms effectively during a crisis. Understand what additional factors you will need to deal with in a cross-border crisis situation.

Topics

  • Communication within the Crisis Management Team
  • Internal crisis communications
  • External crisis communications
  • Structured approach to handling social media and the press
  • International crisis management

Verloop van de cursus

U ontvangt bij aanvang van de cursus het officiële cursusmateriaal van SECO-Institute via onze portal. Het cursusmateriaal is Engelstalig en de voertaal tijdens de opleiding is ook Engels. Wanneer er een boek is inbegrepen bij het cursusmateriaal ontvangt u deze op de eerste lesdag.

De cursus Crisis Management Foundation is het eerste niveau van het SECO-Institute Cyber Security & Governance Certification program en is de voorloper van de cursus Crisis Management Practitioner.

Het SECO-Institute examen wordt extern afgenomen door SECO-Institute en bestaat uit multiple choice vragen. Na succesvolle afronding van het examen ontvangt u het certificaat "Crisis Management Foundation" van SECO-Institute en kunt u uw digitale S-CMF badge aanvragen.

  • Exameninformatie
  • Taal examen: Engels
  • Type examen: online-examen (u dient dit examen zelf te reserveren)
  • Type vragen: 40 meerkeuzevragen
  • Examentijd: 60 minuten

Duur

2 cursusdagen - 8 uur zelfstudie.

Docent

Security Academy BV.


SESSIE-INFO EN INSCHRIJVEN