Communicatievaardigheden voor de technische professional

Het tijdperk waarin u zich kon beperken tot de attitude: "ik ken mijn stiel, ben goed met cijfers en systemen", en "ik articuleer duidelijk genoeg, meer heb ik niet nodig" is voorbij. Leidinggevenden herkennen steeds meer dat de directe relaties met klanten, teammedewerkers, projectleiders, key users enz.... een cruciale rol spelen in het goede verloop van een technisch project.

Uitdagingen zijn:

  • Efficiënt verbaal communiceren, inhoudelijk én relationeel
  • De technische uitwisseling beheren en tegelijkertijd ook de wijze van samenwerken en het teamgevoel bevorderen voor goede werkrelaties
  • Vlot in team kunnen werken, durven spreken en elkaar aan het woord laten en coachend bevragen
  • Een constructieve feedback kunnen geven, zonder te kwetsen
  • Durven opkomen voor de juiste oplossingen naar de klant toe en daar op respectvolle, klantgerichte wijze kunnen over discussiëren
  • Symptomen van nakende conflicten herkennen en verdere escalatie voorkomen

Na deze training beschikt u over nieuwe communicatieve vaardigheden die makkelijk in de werkplek toegepast kunnen worden. Uw inspanning betaalt zich al snel terug door het binnenhalen van contracten, het vlot verloop van onderhandelingen, een professionelere samenwerking in team en dus een beter productieresultaat, minder tijdverlies, minder misverstanden ... .

Deze training kan deel uitmaken van een portfolio van soft skills vaardigheden die wij op maat voor uw bedrijf aanbieden (zie Soft skills voor IT-medewerkers). Geïnteresseerd? Contacteer ABIS en wij zorgen voor een oplossing op maat.

Kalender

Momenteel zijn er voor deze cursus geen publieke sessies gepland. Graag organiseren we een bedrijfssessie voor u of een extra publieke sessie (bij voldoende belangstelling). Geïnteresseerd? Laat het ons weten.

Doelgroep

Deze training richt zich tot iedereen die zijn competenties in verbale communicatie wil versterken.

Voorkennis

Er is geen bijzondere voorkennis nodig. U kan wél zelf situaties waarin u uw communicatievaardigheden wenst te versterken meebrengen, zodat ze specifiek in de training behandeld kunnen worden.

Inhoud

  • Kennismaking en leerdoelen
  • Basisaxioma's communicatie
  • Hoe communicatie versterken?
  • Een constructieve dialoog door actief luisteren
  • Toepassingsoefening
  • Feedback geven - effectief uw doel bereiken met respect voor de relatie
  • Op niet-defensieve wijze feedback ontvangen - de basis van een open relatie
  • Toepassingsoefeningen
  • Assertiviteit en win-win's bereiken bij feedbacks, onderhandelen.
  • Spelen met ruimte innemen en ruimte geven
  • De valkuil van de niet-assertieve communicatie-stijlen
  • Toepassingsoefeningen
  • Push en pull - de kunst van het gericht vragen stellen
  • Toepassingsoefeningen
  • Conflictbeheersing bij communicatie
  • Uit de dramadriehoek blijven
  • Toepassingsoefeningen

Verloop van de cursus

Veel oefenen in rollenspelen. Breng ook zelf situaties mee. De daarin opgedane ervaringen wordt getoetst met principes van onderhandelen en psychologische modellen uit het klassikale gedeelte. De slides zijn ter inspiratie, de syllabus levert een degelijke neerslag van de basisprincipes van onderhandelen, scripts voor communicatievaardigheden, do's en don'ts.

Duur

2 dagen.

Docent

RITAM Training & Consulting.


SESSIE-INFO EN INSCHRIJVEN