Soft skills voor IT-medewerkers
Steeds meer zoekt de IT-sector medewerkers die naast hun technische competenties aardig zijn in de "soft skills". Uitdagingen zijn bijvoorbeeld:
- Efficiënt communiceren, inhoudelijk én relationeel
- Het beheren van de technische uitwisseling maar ook de wijze van samenwerken en het teamgevoel met het oog op het vestigen van goede werkrelaties
- Een constructieve feedback kunnen geven, zonder te kwetsen
- Durven opkomen voor de juiste oplossingen naar de klant toe en daar op respectvolle, klantgerichte wijze kunnen over discussiëren
- Onderhandelen naar een onderling werkbare oplossing toe met aandacht voor de lange termijn relatie
- Vlot in team kunnen werken, durven spreken en elkaar aan het woord laten en coachend bevragen
- Symptomen van nakende conflicten herkennen en verdere escalatie voorkomen
Wij bieden u een portfolio van 5 dagen rond soft skills aan, met de volgende thema's:
Dag 1: Communicatie (zie ook Communicatievaardigheden voor de technische professional)
Dag 2: Behoefte-analyse en klantgerichtheid
Dag 3: Presentatie-technieken
Dag 4: Werken in een team
Dag 5: Omgaan met conflicten en belangen
Deze thema's kunnen apart geselecteerd worden, of u kan er een pakket mee samenstellen van 1,2,3,4, of 5 dagen, geheel volgens uw behoefte. U kan deze dagen ook verspreid in de tijd aanbieden, om uw personeel niet te lang uit de productie weg te halen.
Wanneer u interesse hebt in dit pakket workshops, zijn we graag beschikbaar om met u rond de tafel te gaan zitten en een project op maat voor u uit te werken.
Opleiding inplannen?
BEDRIJFSOPLEIDING AANVRAGEN |
Publieke opleidingskalender
Momenteel zijn er voor deze cursus geen publieke sessies gepland. Graag organiseren we een bedrijfssessie voor u of een extra publieke sessie (bij voldoende belangstelling). Geïnteresseerd? Laat het ons weten.
Doelgroep
Ontwikkelaars, technische en functionele analisten, projectleiders- en managers
Voorkennis
Er is geen bijzondere voorkennis nodig.
Inhoud
- Communicatie
Optimaal communiceren binnen een ICT-project
- Actief luisteren
- Constructieve feedback geven en ontvangen
- Zich durven uitdrukken
- Behoeftenanalyse en klantgerichtheid
Van behoefte tot project:
- De klant ontmoeten/de behoeften van de klant analyseren
- Klantgericht denken en communiceren: oog blijven hebben voor de behoeften en het standpunt van de klant tijdens het ontwikkelproject
- Presentatie-technieken
- Ideeën gestructureerd vlot voorstellen aan de klant(en)
- Structuur van een presentatie
- Wijze van communiceren en lichaamstaal
- Positionering in de ruimte
- Gebruik van didactische hulpmiddelen
- Werken in een team
- Dynamieken binnen een team herkennen en begeleiden
- Evenwicht bewaren tussen de elementen inhoud, werkwijze en relatie binnen een team
- Hoe beïnvloeden teamleden elkaar
- Jezelf durven uitdrukken tijdens werkoverleg coachend luisteren naar anderen
- Een team samenstellen
- Omgaan met conflicten en belangen
- Wat zijn conflicten? In welke situaties ontwikkelen gesprekken of onderhandelingen zich tot conflicten?
- De prijs van een conflict
- Escalerend gedrag, de-escalerend gedrag
- Je conflictstijl, stijlflexibiliteit
Verloop van de cursus
De te leren principes worden ervaringsgericht geoefend met een duidelijke de-briefing. Zo worden de geoefende vaardigheden met inzicht verankerd. Een compacte portfolio met praktische fiches die gemakkelijk in de werksituatie geraadpleegd kunnen worden, vervolledigt de leerervaring
Certificaat
Na afloop van de sessie ontvangt de deelnemer een "Certificate of Completion".
Duur
5 dagen.
Docent
RITAM Training & Consulting.
SESSIE-INFO EN INSCHRIJVEN |