Soft skills voor IT-medewerkers
Steeds meer zoekt de IT-sector medewerkers die naast hun technische competenties aardig zijn in de "soft skills". Uitdagingen zijn bijvoorbeeld:
- Efficiënt communiceren, inhoudelijk én relationeel
- Het beheren van de technische uitwisseling maar ook de wijze van samenwerken en het teamgevoel met het oog op het vestigen van goede werkrelaties
- Een constructieve feedback kunnen geven, zonder te kwetsen
- Durven opkomen voor de juiste oplossingen naar de klant toe en daar op respectvolle, klantgerichte wijze kunnen over discussiëren
- Onderhandelen naar een onderling werkbare oplossing toe met aandacht voor de lange termijn relatie
- Vlot in team kunnen werken, durven spreken en elkaar aan het woord laten en coachend bevragen
- Symptomen van nakende conflicten herkennen en verdere escalatie voorkomen
Wij bieden u een portfolio van 5 dagen rond soft skills aan, met de volgende thema's:
Dag 1: Communicatie (zie ook Communicatievaardigheden voor de technische professional)
Dag 2: Behoefte-analyse en klantgerichtheid
Dag 3: Presentatie-technieken
Dag 4: Werken in een team
Dag 5: Omgaan met conflicten en belangen
Deze thema's kunnen apart geselecteerd worden, of u kan er een pakket mee samenstellen van 1,2,3,4, of 5 dagen, geheel volgens uw behoefte. U kan deze dagen ook verspreid in de tijd aanbieden, om uw personeel niet te lang uit de productie weg te halen.
Wanneer u interesse hebt in dit pakket workshops, zijn we graag beschikbaar om met u rond de tafel te gaan zitten en een project op maat voor u uit te werken.
Kalender
Momenteel zijn er voor deze cursus geen publieke sessies gepland. Graag organiseren we een bedrijfssessie voor u of een extra publieke sessie (bij voldoende belangstelling). Geïnteresseerd? Laat het ons weten.
Doelgroep
Ontwikkelaars, technische en functionele analisten, projectleiders- en managers
Voorkennis
Er is geen bijzondere voorkennis nodig.
Inhoud
- Communicatie
Optimaal communiceren binnen een ICT-project
- Actief luisteren
- Constructieve feedback geven en ontvangen
- Zich durven uitdrukken
- Behoeftenanalyse en klantgerichtheid
Van behoefte tot project:
- De klant ontmoeten/de behoeften van de klant analyseren
- Klantgericht denken en communiceren: oog blijven hebben voor de behoeften en het standpunt van de klant tijdens het ontwikkelproject
- Presentatie-technieken
- Ideeën gestructureerd vlot voorstellen aan de klant(en)
- Structuur van een presentatie
- Wijze van communiceren en lichaamstaal
- Positionering in de ruimte
- Gebruik van didactische hulpmiddelen
- Werken in een team
- Dynamieken binnen een team herkennen en begeleiden
- Evenwicht bewaren tussen de elementen inhoud, werkwijze en relatie binnen een team
- Hoe beïnvloeden teamleden elkaar
- Jezelf durven uitdrukken tijdens werkoverleg coachend luisteren naar anderen
- Een team samenstellen
- Omgaan met conflicten en belangen
- Wat zijn conflicten? In welke situaties ontwikkelen gesprekken of onderhandelingen zich tot conflicten?
- De prijs van een conflict
- Escalerend gedrag, de-escalerend gedrag
- Je conflictstijl, stijlflexibiliteit
Verloop van de cursus
De te leren principes worden ervaringsgericht geoefend met een duidelijke de-briefing. Zo worden de geoefende vaardigheden met inzicht verankerd. Een compacte portfolio met praktische fiches die gemakkelijk in de werksituatie geraadpleegd kunnen worden, vervolledigt de leerervaring
Duur
5 dagen.
Docent
RITAM Training & Consulting.
SESSIE-INFO EN INSCHRIJVEN |